Przejdź do treści
Prawo jazdy

Prawo jazdy a wada wzroku

Autor: Patryk Byczek

Prawo jazdy jest nie tylko przywilejem, ale również odpowiedzialnością każdego kierowcy. Dla osób z wadami wzroku, ta odpowiedzialność staje się szczególnie istotna. Sprawdź, jakie warunki muszą spełnić osoby z wadami wzroku, aby móc legalnie korzystać z prawa jazdy i w ogóle je wyrobić. Zobacz także, czy z powodu słabego wzroku można otrzymać odmowę wydania prawa jazdy.

Prawo jazdy z wadą wzroku – czy jest możliwe?

Na wstępie odpowiadamy od razu – tak, osoby z wadą wzroku mają prawo robić kurs prawa jazdy i mają prawo z tego prawa jazdy korzystać. Dotyczą ich jednak inne zasady niż kierowców, którzy wady wzroku nie posiadają. Osoby z wadą wzroku, niezależnie od tego, czy noszą tylko okulary korekcyjne, czy soczewki kontaktowe, muszą podczas prowadzenia pojazdu mieć doskonałą widoczność, a zatem okulary i/lub soczewki dla takiej osoby będą konieczne podczas każdej jazdy. Dlaczego? Zacznijmy od początku.

Numer PKK a wada wzroku – czy mogę wyrobić?

Kwestia wady wzroku będzie poruszona już przy naszej pierwszej styczności z formalnościami dotyczącymi prawa jazdy. Do wyrobienia numeru PKK (profilu kandydata na kierowcę, niezbędnego do rozpoczęcia kursu prawa jazdy) konieczne jest bowiem dostarczenie orzeczenia lekarskiego od lekarza specjalisty (medycyny pracy), a lekarz ten przeprowadza badanie wzroku kierowcy. Podczas wizyty u takiego lekarza pada zawsze pytanie o wadę wzroku i ewentualną kwestię noszenia okularów/soczewek (dlatego warto mieć je ze sobą podczas wizyty u lekarza!). Specjalista podczas prostego badania wzroku sprawdza ostrość wzroku. Kandydatów na kierowców zawodowych (kategorie prawa jazdy: C i D) dodatkowo sprawdzane jest także rozpoznawanie barw, widzenie zmierzchowe i wrażliwość na olśnienie. Szczegóły na temat elementów badania lekarskiego można znaleźć w załączniku do Rozporządzenia Ministra Zdrowia.

Sprawdź także: Jak wygląda kurs na prawo jazdy?

Wady wzroku nie wolno nam zatajać przed lekarzem. Warto wiedzieć, że u lekarza medycyny pracy wypełniamy zawsze dokument, w którym podpisujemy się pod tym, że podaliśmy mu prawdziwe podstawowe informacje o swoim zdrowiu, w tym informację o ewentualnej wadzie wzroku. Nie ma jednak czym się przejmować – lekarz medycyny pracy nie odmówi wydania nam pozytywnego orzeczenia, jeżeli w wywiadzie dowie się o wadzie wzroku. Po prostu zapisze w orzeczeniu, że okulary lub soczewki kontaktowe są dla nas konieczne podczas jazdy, a informacja ta trafi potem prosto z dokumentacji medycznej do naszego dokumentu – prawa jazdy.

Wada wzroku a prawo jazdy

Wada wzroku nie jest więc problemem – jeżeli lekarz orzecze, że nasza wada wzroku nie jest przeciwwskazaniem do prowadzenia pojazdu, wyda nam orzeczenie uprawniające nas do zapisania się na kurs. Liczą się jednak detale. Lekarz może również w orzeczeniu zawrzeć informację o tym, że w naszym przypadku konieczne będą powtórne badania wzroku np.: co rok lub co 5 lat, by przedłużyć ważność prawa jazdy. Jeżeli po upływie tego czasu nie zgłosimy się na badanie lekarskie, nasze prawo jazdy straci ważność. Ponadto w orzeczeniu lekarskim istotne jest również to, co dokładnie wskaże lekarz. Może bowiem okazać się, że według lekarza powinniśmy stosować podczas jazdy pojazdem wyłącznie okulary i w takim przypadku jazda w soczewkach kontaktowych będzie skutkowała nałożeniem mandatu.

Wada wzroku a prawo jazdy – kody

Ograniczenie dotyczące wady wzroku wpisane jest w dokument prawa jazdy – jako kod widoczny w rubryce numer 12, w tabelce umieszczonej z tyłu na plastikowym prawie jazdy. Najczęściej znajdziemy tam kody:

  • 01.01 (okulary),
  • 01.02 (soczewki kontaktowe)
  • 01.06 (okulary lub soczewki kontaktowe).

Tylko z wpisanym kodem 01.06 możemy dowolnie wybierać, czy prowadzimy pojazd w okularach, czy w soczewkach. W przypadku osób posiadających wpisane kody 01.01 lub 01.02 podczas ewentualnej kontroli policji wymagana będzie określona w wymaganiach odpowiednia metoda korekcji wzroku.

Dopuszczalna wada wzroku a prawo jazdy

W znaczącej większości przypadków, krótkowzroczność, dalekowzroczność oraz astygmatyzm (przy odpowiedniej korekcji) nie stanowią przeszkody w uzyskaniu uprawnień do prowadzenia samochodu. Warto jednak pamiętać, że zawsze kierowca musi osiągnąć obuoczną ostrość widzenia na poziomie nie niższym niż 0,5 po korekcji. Kierowcy zawodowi natomiast podlegają dużo surowszym wymaganiom dotyczącym dopuszczalnej wady wzroku. Na prawo jazdy kategorii C i D dopuszczalna wada wzroku wynosi ±8 dioptrii, a obuoczna ostrość widzenia po korekcji nie może być niższa niż 0,8. Dodatkowo kierowcy zawodowi muszą posiadać szersze pole widzenia wynoszące co najmniej 160°, z minimalnym zakresem 70° na lewo i na prawo oraz 30° w górę i w dół. Ponadto muszą prawidłowo rozpoznawać kolory, w tym czerwony, zielony i żółty. Takich parametrów wzroku nie bada się i nie określa w przypadku kandydatów na kierowcę kategorii B.

Jednooczność a prawo jazdy

Co ciekawe, nawet jednooczność niekoniecznie wyklucza możliwość uzyskania prawa jazdy do kierowania pojazdami. W takim przypadku, aby spełnić wymagania stawiane przez przepisy prawa, kierowca musi posiadać ostrość wzroku w oku widzącym wynoszącą nie mniej niż 0,6 po korekcji. Maksymalna dopuszczalna wada wzroku wynosi wówczas ±8 dioptrii. Ponadto, pole widzenia oka widzącego musi wynosić 80° od skroni oraz co najmniej 30° od nosa i w górę i w dół. Takie zasady przewidziane są dla osób ubiegających się o prawo jazdy każdej kategorii, o ile ich wzrok cechuje jednooczność.

Podsumowanie

Przepisy dotyczące wady wzroku są więc jasne i precyzyjne, a każde orzeczenie lekarskie oraz kod wpisany w prawo jazdy odzwierciedlają specyficzne warunki, jakie muszą spełnić kierowcy z wadami wzroku. Dla większości z nich odpowiednia korekcja, czy to w postaci okularów, soczewek kontaktowych, czy innych metod, pozwala na zupełnie swobodne korzystanie z prawa jazdy. Kierowcy zawodowi, którzy wykonują swoją pracę na drodze, podlegają natomiast surowszym wymaganiom w zakresie wady wzroku. Duża wada wzroku w ich przypadku może uniemożliwić wykonywanie zawodu, dlatego przy badaniach lekarskich do prawa jazdy kategorii C i D wymagane jest bardziej zaawansowane badanie okulistyczne, które sprawdza nie tylko ostrość wzroku, ale również zdolność do rozpoznawania barw, widzenie zmierzchowe i wrażliwość na olśnienie.

Warto pamiętać, że przestrzeganie przepisów dotyczących wady wzroku a prawo jazdy jest kluczowe zarówno dla bezpieczeństwa kierowcy, jak i innych uczestników ruchu drogowego. Prawo jazdy nie jest jedynie dokumentem, ale również zobowiązaniem do dbałości o własny stan zdrowia i bezpieczeństwo na drodze. Dlatego też, niezależnie od wady wzroku, odpowiednie dostosowanie się do przepisów oraz regularne badania kontrolne są nieodzowne, aby utrzymać legalne i bezpieczne prawo jazdy.

Posty, które musisz znać...

  • Prawo jazdy Ile trwa kurs na prawo jazdy?

    Ile trwa kurs na prawo jazdy? To pytanie zadaje sobie wielu kursantów, którzy rozpoczynają kurs prawa jazdy każdej kategorii. Ile godzin trzeba wyrobić w przypadku danej kategorii? Ile trwa przyspieszony kurs prawa jazdy i czy rzeczywiście opłaca się dopłacać za przyspieszenie? Sprawdzamy. Ile zajmuje zrobienie prawa jazdy? Na początku warto wskazać, że to, ile zajmuje … Kontynuuj

    Patryk Byczek

    Czytaj więcej
  • Wiedza Cofnięcie prawa jazdy z powodu zdrowia

    Prawo jazdy to nie tylko dokument uprawniający do kierowania pojazdami, ale również odpowiedzialność za siebie i innych uczestników ruchu drogowego. Czasami stan zdrowia kierowcy może stanowić zagrożenie na drodze, co prowadzi do konieczności cofnięcia uprawnień. Może wydawać się to surowym rozwiązaniem, ale w wielu przypadkach decyzja ta ma na celu ochronę zarówno kierowcy, jak i … Kontynuuj

    Patryk Byczek

    Czytaj więcej
  • Blog Kiedy lepiej zdawać prawo jazdy – zimą czy latem?

    Zastanawiasz się, kiedy najlepiej rozpocząć kurs i zdać egzamin na prawo jazdy? Zima czy lato – która pora roku jest lepsza? Wybór ten może mieć duży wpływ na Twoje doświadczenia za kierownicą. Zimą masz szansę zmierzyć się z trudnymi warunkami, które mogą Cię lepiej przygotować na różne sytuacje na drodze. Latem natomiast jazda jest bardziej … Kontynuuj

    Patryk Byczek

    Czytaj więcej
  • Dokumenty Kody w dokumencie prawa jazdy – co oznaczają?

    Na pierwszy rzut oka, małe cyferki na prawie jazdy mogą wydawać się tylko zbiorem przypadkowych liczb. Jest to jednak zbiór informacji, który może otworzyć przed tobą drzwi do świata kierowania różnymi pojazdami albo… trochę je zamknąć. Na ogół nie mówi się o wszystkich dodatkowych oznaczeniach, które mogą pojawić się na dokumencie. Sprawdź, gdzie tych oznaczeń … Kontynuuj

    Patryk Byczek

    Czytaj więcej
  • Dokumenty Jakie dokumenty są potrzebne, aby rozpocząć kurs prawa jazdy?

    Zdobycie prawa jazdy to marzenie wielu osób, ale zanim wsiądziesz za kierownicę, musisz spełnić kilka formalności. Proces ten rozpoczyna się od zgromadzenia odpowiednich dokumentów, które pozwolą Ci na rozpoczęcie kursu. Nie martw się, to nie jest skomplikowane! Wystarczy dobrze się przygotować i postępować krok po kroku. Dowiedz się, jakie dokumenty są potrzebne, aby bez problemów … Kontynuuj

    Patryk Byczek

    Czytaj więcej
  • Aktualności Terminy rozpoczęcia kursów w Październiku i Listopadzie 2021

    Podajemy daty rozpoczęcia kursów w październiku i listopadzie 2021 roku: OBŁUŻE, UL. UNRUGA 76: 11.10.2021 25.10.2021 08.11.2021 22.11.2021 WITOMINO, UL. UCZNIOWSKA 25 13.11.2021 Wszystkich zainteresowanych zapraszamy również na nas kurs online: KURS TEORII ONLINE: 04.10.2021 18.10.2021 02.11.2021 15.11.2021 29.11.2021 Więcej informacji na stronie facebook lub zapraszamy do kontaktu mailowego.

    Patryk Byczek

    Czytaj więcej

Masz pytania? Chętnie pomożemy!

Zadzwoń, napisz wiadomość lub przyjdź osobiście. Biuro czynne jest we wszystkie dni robocze w godzinach 9:00-16:00. W dniach 11.04 (piątek) i 28.04 (poniedziałek) biuro czynne wyjątkowo w godzinach 10:00-17:00.

Tutaj znajdziesz wszystkie szczegóły na temat dostępnych form kontaktu – numer telefonu, adres e-mail oraz adres naszego biura w Gdyni.

Kontakt